Лик изображен на иконама је лице Божје
У дану у коме наша Света Црква прославља победу истините вере над иконоборачком јереси, која је потресала Цркву у 8. и 9. веку, Преосвећени Епископ ваљевски г. Исихије је предводио литургијско сабрањње у Храму Васкрсења Христовог, уз саслуживање свог заменика протонамесника Филипа Јаковљевића, архијерејских намесника првог и другог ваљевског протојереја Драгана Јаковљевића и протонамесника Дарка Ђурђевића и више свештенослужитеља. Богослужење је појањем украсио Црквени хор „Хаџи Рувим“ са диригентом Милицом Степановић- Бабамилкић.
Прве недеље Васкршњег поста Света црква прославља победу православља, торжество православља, а то је победа истините вере над многим јересима које богонадахнути Свети Оци на разним помесним и седам Васељенских сабора победили и у полемици са јеретицима формулисали праву веру, дали догмате који означавају истину о Богу, човеку, Цркви и свету. Та истина је наша водиља и та истина јесте Сам Христос, поучио је Епископ Исихије у литургијској проповеди о значају данашњег празника за два миленијума дугу историју Цркве и духовни живот православних верника.
- Господ Христос је благоизволео да нам се објави и та Његова објава јесте објава истине. Догмати Свете Православне Цркве верном народу и свима који желе да чују истину објашњавају догађај оваплоћења и домострој нашег спасења- рекао је ваљевски архијереј.
Говорећи о данашњем јеванђељском одломку (Јн 1, 43- 51) у коме је забележен сусрет Господа Христа са потоњим ученицима Филипом и Натанаилом, Владика Исихије је скренуо пажњу на Филипове речи:“Дођи и види“, којима он отклања Натанаилову предрасуду према људима из Назарета. На два места јавља се реч „видети“, односно заповедни облик „види“, указао је Владика Исихије. Филип не покушава да својим умом и речима објасни брату о Господу, већ га зове да Га лично види. Кад се Господ објави њима, Он говори Натанаилу, а преко њега и свима нама, да ће видети и више од тога. Дакле, Господ Христос на Натанаилове речи:“Из Назарета може ли бити шта добро?“ не одговара полемиком, већ каже:“Ево правог Израиљца у коме нема лукавства.“ Натанаило није сумњао из злог срца. Напротив! Хтео је праву истину и био отворен за њу, објаснио је Владика Исихије тренутак из земаљског живота Спаситеља, којим је преко апостола Натанаила упућена порука богочежњивим душама кроз векове.
- Господ је дошао као икона Бога Оца и нама, који смо иконе Господа, показао Себе и сличним смо познали слично. Догмати нам објашњавају и утврђују да не морамо да се колебамо, да не морамо сами да испитујемо оно што је неиспитиво и да спознамо истине које се људском уму не дају спознати. Али, у Цркви их спознајемо објавом Духа Светога. Зато што можемо да видимо Господа и што можемо да видимо анђеле Божје како узлазе и силазе на Сина Човечјег, Црква учи да је лик који се изображава на иконама- лице Божје и кроз њега можемо да општимо са прволиком. Није поштовање светих икона само украс или помоћно средство у нашој молитви, већ је оно суштинско исповедање да је Господ дошао у људској природи и сјединио је са божанском природом коју је имао одувек- предочио је Владика Исихије вишевековну истину православља, проистеклу из велике борбе поштовалаца икона са борцима против ове богослужбене праксе, односно иконоборачком јереси, која је скоро век и по мучила правоверне, да би 843. године побеђена захваљујући благочестивој византијској царици Теодори, а по благослову Патријарха Методија исповедника.
- Оштећени људски лик, који траје од грехопада прародитеља Адама и Еве, Господ Христос је обновио. Исповедајући спасење делом и речју, тај пали лик обнављамо… Свако од нас треба да се бави својом вером. Не само да долази на Литургије, што јесте најважније, свако од нас треба да познаје учење Цркве и да може да зна шта је тачно, а шта није. Да делујемо по том учењу као прави хришћани и, благодаћу Божјом, да обнављамо нашу палу људску природу, а тиме обнављамо и све оне који су са нама- закључио је Владика Исихије.
Као и ранијих године, прве недеље Часног поста, велики број верника је примио Свету тајну причешћа. Након Свете Архијерејске Литургије прочитан је Синодик православља- документ који садржи саборно исповедање православне вере и анатему свих јереси.
Ј. Ј.